نسخه آزمایشی
اخبار
آثار و دستاوردها

کتاب ها

افتخارات

نشست، کرسی و کارگاه

یادداشت ها و مقالات

کتاب ها
بيشتر

نشریات
بيشتر

نشست های علمی
  • «رویکردهای نوین در تربیت اخلاقی»
    گزارش: : نشست حاضر در سه بخش مجزا انجام شد. در هر بخش یکی از ارائه کنندگان محترم به طرح ایده خود پرداخت و ناقدان نیز به نقد و بررسی آن پرداختند. بخش اول: مدارس اجتماع عادل بخش دوم: رویکرد تلفیقی بخش سوم: شفاف سازی ارزشها در تربیت اخلاقی
  • نسبت مطالعات معنویت با فقه، کلام و عرفان
    گزارش: در این نشست که در تاریخ 12/11/1396 به همت گروه اسلام و مطالعات معنویت برگزار شد، آقای دکتر هادی وکیلی پس از تعریف معنویت به نمونه‌هایی از مباحث دینی پرداخت که هر چند دینی هستند، امّا در قالب فقه و اخلاق و کلام و عرفان قرار نمی‌گیرند. با تحلیل این موارد نشان داد که «معنویت» در چه اشکال و قالب‌هایی می‌تواند در قالب امری در کنار فقه، اخلاق، کلام و عرفان باشد.
  • نسبت فقه و معنویت
    گزارش: از سلسله نشست هایی که در حوزه معنویت پژوهشی در پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار شده، نسبت فقه و معنویت است. این بحث که آیا معنویت یک علم است؛ اینکه یک رشته پژوهشی است یا اینکه یکی از حوزه های سابق در سنت اسلامی است که عنوان تغییرش یافته و با عنوان جدید دارد بحث می شود؛ آیا پرداختن به موضوعات ظاهری و افعال جوارحی در فقه کافی است و فقه لزومی ندارد یا اینکه نبایستی به افعال جوانحی بپردازد.
بيشتر

یادداشت ها و مقالات
  • گزارش تصویری
  • آرشیو فیلم
  • آرشیو صوت
بيشتر
[Part_Sout]
[Part_Search]
[Part_Adv]
این پژوهشکده از سال ۱۳۸۲ با عنوان گروه اخلاق و تربیت فعالیتش را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۶ با ظرفیت دو گروه پژوهشی و اختصاص نام مرکز، به فعالیت‌های خود ادامه داد. از سال 1396 با افزوده شدن گروه اسلام و مطالعات معنویت دور جدید فعالیت‌ها ذیل عنوان پژوهشکده اخلاق و معنویت با سه گروه پژوهشی آغاز شده است.
اعضای شورای پژوهشی پژوهشکده

1. حجت الاسلام والمسلمین  دکتر مهدی علیزاده؛ رئیس شورا
2. آقای حسین مرادی؛ دبیر شورا
3. حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی اسلامی؛ مدیر گروه اخلاق
4. حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن بوسلیکی؛ مدیر گروه تربیت
5. آقای دکتر احمد شاکرنژاد؛ مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت
6. حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی؛ عضو حقیقی شورا
7. آقای دکتر محمد فتحعلی‌خانی؛ عضو حقیقی شورا
8. حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی همت بناری؛ عضو حقیقی شورا
9. حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین دیبا؛ عضو حقیقی شورا
10. حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری؛ عضو حقیقی شورا
 


حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی علیزاده در سال 1350 خورشیدی در تهران متولد شد.

پس از اتمام دورۀ متوسطه وارد حوزۀ علمیه شد و با خوشه‌چینی از خرمن و کرسی تدریس اساتید و آیات عظام: بهجت، میرزاجواد تبریزی، جوادی آملی، گرامی، سیدجعفر کریمی و ... ، به سال 1380 و در مقطع کارشناسی ارشد، در رشتۀ الهیات از مؤسسه امام خمینی (ره) فارغالتحصیل شده، در سال 1394 نیز دکترای خود را در رشته مدرسی معارف، با گرایش اخلاق اسلامی، از دانشگاه معارف اخذ کرد.

دکتر علیزاده علاوه بر تدریس مستمر در حوزه و دانشگاه در مقاطع دکتری، ارشد و سطح حوزه و نیز حضور و سخنرانیهای فراوان در همایش‌ها، سمینارهای تخصصی و علمی- پژوهشی داخل و خارج کشور، جلسات هم‌اندیشی و نقد کتاب، 6 کتاب علمی در موضوعات اخلاقی، عرفانی، تفسیری و کلامی  نگاشته و افزون بر 25 مقالۀ علمی- پژوهشی از او در مجلات، دانشنامه‌ها، همایش‌ها، ISI و ISC درج شده است.

وی در سال 1383 مؤسس و مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود و در سال 1394 به سمت رئیس پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت منصوب شد. اهم فعالیت‌های ایشان همزمان با مسئولیت فوق عبارتند از:

  • ریاست مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم؛
  •  ریاست قطب علمی فرهنگی اخلاق، خانواده و سبک زندگی؛
  • مدیریت دانشکدۀ اخلاق مؤسسۀ اخلاق و تربیت؛
  • مدیر گروه اخلاق دانشگاه مجازی المصطفی؛
  • و ... .

رزومۀ علمی و سوابق اجرایی و پژوهشی ایشان پیوست (فایل PDF) می‌باشد:

فايلها
رزومه - دکتر مهدي عليزاده - 1396.pdf 166.797 KB

پژوهشكده‏ ها و مراكز پژوهشي به صورت تيپ

1

رئيس

2

مسئول دفتر

3

كارشناس مسئول امور پژوهشي

4

كارشناس امور پژوهشي

5

مدير گروه

6

كارشناس پژوهشي


چارت سازمانی پژوهشکده
فايلها
چارت سازماني پژوهشکده اخلاق و معنويت.pdf 34.867 KB

گروه اخلاق

اهداف

1.         تبيين مباني و چارچوب‏هاي نظري دانش اخلاق اسلامي به منظور توانمندسازي و توسعه آن به عرصه‏هاي گوناگون فردي و اجتماعي.

2.         تبيين نظام اخلاقي اسلام و اثبات كارآمدي و برتري آن نسبت به ساير نظام‏هاي اخلاقي.

3.         دفاع عقلاني از آموزه‏هاي اخلاقي اسلام و پاسخ‏گويي به شبهات اين حوزه.

4.         ارائه الگوهاي نوآمد اخلاقي در راستاي پاسخ‏گويي به نيازهاي انسان و جامعه معاصر.

5.         تأمين پايه‏هاي نظري توسعه اخلاقي نظام جمهوري اسلامي و ترسيم هندسه اخلاقي تمدن اسلامي.

وظايف

1.         تدوين و اجراي طرح‏هاي پژوهشي در حوزه تاريخ و فلسفه علم اخلاق اسلامي.

2.         تدوين و اجراي طرح‏هاي پژوهشي در حوزه مسائل جديد اخلاقي جامعه ديني.

3.         تدوين و اجراي طرح‏هاي پژوهشي در حوزه بازسازي روش‏شناسي اخلاق.

4.         تدوين و اجراي طرح‏هاي پژوهشي در حوزه نظام اخلاق اسلامي و مقايسه آن با ساير نظام‏هاي اخلاقي.

5.         تدوين و اجراي طرح‏هاي پژوهشي در حوزه نيازهاي اخلاقي نظام جمهوري اسلامي.

6.         تدوين و اجراي طرح‏هاي پژوهشي در حوزه اخلاق كاربردي.

7.         بازخواني مستمر آثار نمايندگان مكاتب اخلاق اسلامي و ترجمه جهت‏دار و هدايت‏شده آثار عمده اخلاقي اديان و مكاتب بشري همراه با نقد و مقايسه.

8.         آسيب‏‏شناسي مداوم اخلاق عمومي از طريق اجراي طرح‏هاي پيمايشي.

9.         بازشناسي مستمر ظرفيت‏هاي علوم انساني پيرااخلاقي و بسترسازي علمي جهت انتقال اين ظرفيت‏ها به حوزه انديشه اخلاقي.

10.        تشكيل كارگروه‏ها و گروه‏پروژه‏هاي تخصصي در دپارتمان اخلاق جهت اجراي طرح‏ها و پروژه‏هاي مربوط.

11.        راه‏اندازي سيستم توانمند اطلاع‏رساني در عرصه اخلاق و فراهم كردن منابع مطالعاتي قديم و جديد اسلامي و غيراسلامي (كتاب، مجله، پايان‏نامه، نرم‏افزار و...) در حوزه انديشه اخلاق و علوم وابسته به منظور تسهيل اخلاق‏پژوهي در حوزه‏هاي علميه.

12.        شناسايي، جذب و سازمان‏دهي منابع انساني مورد نياز جهت انجام وظايف پژوهشي.

13.        ارتباط و همكاري با سازمان‏ها، نهادها، شخصيت‏ها و نخبگان فرهنگي و مؤسسات و مراكز علمي ـ پژوهشي و اجرايي به منظور پيش‏برد اهداف گروه.

14.        فراهم آوردن زمينه رشد و ارتقاي دانش و توانايي پژوهشگران وابسته و پيوسته گروه از طريق تشكيل كارگاه‏ها و كلاس‏هاي آموزشي ـ پژوهشي و حمايت‏هاي لازم علمي.

15.        برقراري ارتباط فعال و سازنده با ساير واحدهاي زيرمجموعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با هدف برقراري هماهنگي، اجراي طرح‏هاي مشترك و جلوگيري از انجام كارهاي موازي و تكراري.

سياست‏ها

1.         التزام به مباني و عناصر اصيل نظام اخلاق اسلامي اهل‏بيت.

2.         اهتمام به مشكلات عيني جامعه اسلامي در عرصه اخلاق و توجه به مسائل و شبهات روز.

3.         پرهيز از سطحي‏نگري و جزئي‏نگري در عرصه فعاليت‏هاي پژوهشي.

4.         تلاش در جهت تعالي و رشد اخلاقي جامعه اسلامي و افزايش تقيّد كارگزاران نظام، نخبگان علمي و توده به هنجارهاي اخلاق ديني.

5.         رعايت معيارها و استانداردهاي علمي و به‏كارگيري روش‏ها و ابزارهاي نوين در پژوهش‏هاي اخلاقي.

6.         اهتمام به ايجاد ارتباط علمي فعال و مؤثر با مراكز پژوهشي حوزوي و دانشگاهي و بهره‏گيري از توان و دستآوردهاي نخبگان علمي حوزوي و دانشگاهي در راستاي بالنده‏سازي دانش اخلاق اسلامي.

7.         اهتمام به ارائه پژوهش‏ها به زبان و ادبيات روز.

8.         نهادينه كردن توليد انديشه در قالب هم‏انديشي گروهي و تعريف كارهاي مطالعاتي در قالب تيم‏هاي تخصصي.

9.         بهره‏گيري از ظرفيت‏هاي دانش بشري و ساير فرهنگ‏هاي تعالي‏طلب و معنويت‏گراي بشري توام با مطالعه انتقادي آن‏ها.

10.        پرهيز از كارهاي موازي و تكراري و حركت در عرض برنامه‏هاي ساير مراكز علمي ـ پژوهشي.

11.        طبقه‏بندي و اولويت‏گذاري در طرح‏هاي پژوهشي بر پايه امكانات و مطالبات.

 

كلان‏پروژه‏ها

-           روش‌شناسي در الهيات اخلاق

-           اخلاق دينداري

-           اخلاق مديريت با رويكرد اسلامي

-           اخلاق زيستي

 

گروه تربيت

اهداف

1.         تبيين و تنقيح مباني و چارچوب‏هاي نظري دانش تربيت اسلامي به منظور توانمندسازي و توسعه آن به عرصه‏هاي گوناگون فردي و اجتماعي.

2.         تبيين و ترسيم نظام تربيتي اسلام و اثبات كارآمدي و برتري آن نسبت به ساير نظام‏هاي تربيتي.

3.         دفاع عقلاني از آموزه‏هاي تربيتي اسلام و پاسخ‏گويي به شبهات اين حوزه.

4.         ارائه الگوهاي نوآمد تربيتي در راستاي پاسخ‏گويي به نيازهاي انسان و جامعه معاصر.

5.         توليد نرم‌افزار و پايه‌هاي نظري در عرصه تربيت اخلاقي- ديني جهت تأمين نيازهاي دستگاه‌هاي مرتبط در نظام جمهوري اسلامي.

سياست ها

1.         التزام به مباني و عناصر اصيل نظام معارف و اخلاق اسلامي و مدرسه تربيتي اهل‏بيت‏عليهم السلام.

2.         اهتمام به مشكلات عيني جامعه اسلامي در عرصه تربيت اخلاقي و توجه به مسائل و شبهات روز.

3.         پرهيز از سطحي‏نگري و جزئي‏نگري در عرصه فعاليت‏هاي پژوهشي.

4.         رعايت معيارها و استانداردهاي علمي و به‏كارگيري روش‏ها و ابزارهاي نوين در پژوهش‏هاي تربيتي.

5.         اهتمام به ايجاد ارتباط علمي فعال و مؤثر با مراكز پژوهشي حوزوي و غير حوزوي داخل و خارج كشور و بهره‏گيري از توان و دستاوردهاي نخبگان علمي در راستاي بالنده‏سازي دانش تربيت اسلامي.

6.         اهتمام به ارائه پژوهش‏ها به زبان و ادبيات روز.

7.         نهادينه كردن توليد انديشه در قالب هم‏انديشي گروهي و تعريف كارهاي مطالعاتي در قالب تيم‏هاي تخصصي.

8.         بهره‏گيري از ظرفيت‏هاي دانش بشري و ساير فرهنگ‏هاي تعالي‏طلب و معنويت‏گراي بشري توأم با مطالعه انتقادي آن‏ها.

9.         پرهيز از فعاليت‌هاي موازي و تكراري و حركت در عرض برنامه‏هاي ساير مراكز علمي ـ پژوهشي.

10.        تعامل فعال با دستگاه‌هاي مرتبط با تربيت ديني نظام جمهوري اسلامي و شناسايي نيازهاي ايشان به منظور فراهم آوردن پژوهش‌هاي كاربردي.

11.        نخبه‌گرائي در جذب نيروهاي متخصص حوزوي جهت انجام مطالعات و پژوهش‌ها.

12.        توجه به بهره‌برداري از پژوهش‌هاي انجام يافته در راستاي سامان‌دهي مديريت تربيتي.

13.        توجه به حوزه‌هاي ميان‌رشته‌اي.

وظايف

1.         تدوين و تبيين نظام تربيت اسلامي (مباني، اهداف، اصول، روش‌ها، ‌عوامل، موانع، ‌مراحل، برنامه‌ها، نهادها، كانون‌ها، تكنولوژي)

2.         بازشناسي، بازنگري، و بازسازي آموزه‌هاي تربيتي از سه منظر حجيت، عقلانيت و كارآمدي.

3.         گسترش مطالعات تطبيقي بين المذاهب و برجسته‏سازي وجوه تمايز و عناصر اختصاصي مدرسه تربيتي اهل‏بيت (عليهم السلام).

4.         پژوهش‏ها و تك‏نگاري‏هايي در زمينه معناشناسي مفاهيم تربيت اخلاقي.

5.         طراحي سيستم دريافت كننده و انتقال دهنده پرسش‏ها و مسائل عيني جامعه در عرصه تربيت.

6.         طرّاحي سيستم بازخورد گيرنده تربيت اخلاقي از مخاطبان و ارزيابي مستمر فعاليت‏هاي پژوهشي و تبليغي از نظر تاثيرگذاري و ميزان كارآمدي.

7.         شناسايي ابتلائات عام تربيتي جامعه و آسيب‏شناسي اخلاق ملي (مانند وجدان كاري، انضباط‌پذيري، قانون گرايي و...) و برنامه‏ريزي جهت آسيب‌زدايي در محورهاي شناخته شده.

8.         الگوسازي و بازنمايي شخصيت‏هاي برجسته اخلاقي و معنوي و تجزيه و تحليل و انتشار زندگي‌نامه آنها.

9.         پژوهش‌هايي جهت بهره‏گيري از ظرفيت‏هاي كانون‌هاي تربيتي از جمله مساجد، هيآت و مراسم مذهبي براي ترويج و تعميق هرچه بيشتر ارزش‌هاي اسلامي.

10.        ترويج و حمايت از نقاط قوت در فرهنگ ملّي مثل فضائل راسخ و نهادينه شده حيا، احترام به بزرگ‏تر، مهرباني، غيرت، مهمان‏نوازي و ... .

11.        مطالعات مربوط به تربيت ديني و انتقال مفاهيم ديني به انسان‌ها و جوامع

12.        جذب و تربيت نيروي پژوهشگر

13.        اهتمام به بازتوليد تراث علمي در عرصه مسائل تربيتي

14.        تأسيس بانك‌هاي اطلاعاتي و جمع‌آوري منابع و ترجمه متون تخصصي لازم

15.        اخذ نيازهاي پژوهشي دستگاه‌هاي مرتبط با مسائل تربيتي جهت انجام پژوهش‌ها

16.        سامان‌دهي دانش فني مديريت تربيتي در عرصه تربيت اخلاقي- ديني.

كلان‌پروژه‌ها

رديف     عنوان كلان‌پروژه   مدير مدت اجرا

1.         مباني روانشناختي تربيت اخلاقي-ديني با رويكرد اسلامي      حسين ديبا         8سال

2.         نقش نهادهاي اجتماعي در تربيت  اخلاقي با رويكرد اسلامي               9سال


گروه اسلام و مطالعات معنویت

ضرورت

در روزگار حاضر كه از يك سو عصر عطش و طلب فراگير و اقبال بي سابقه نسل‌هاي جوان و ملت‌هاي جهان به تعالي طلبي و سلوك روحاني است و از ديگر سو،‌ زمانة ترويج معنويت‌هاي سكولار و هجمة آيين‌هاي پرشمار بيمار و مسلك‌هاي انحرافي كه از نام معنویت سوء استفاده مي‌كنند، يكي از مهم ترين رسالت‌هاي متولیان امر دین احياء و اصلاح «حيات معنوي» جامعة بشري و پالايش بينش‌ها و هدايت گرايشهاي معنويت‌جويان و هدايت‌طلبان است.
درک همین مهم است که در ساختاربندی جدید دفتر تبلیغات اسلامی به ایجاد قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با فرق انحرافی می‌انجامد و میزکارهایی در ارائه پاسخ ایجابی و سلبی به این نیاز روز شکل می گیرد. با نظر به نیاز مذکور و با توجه به رسالت دفتر در گسترش معنویت عمیق اسلامی و همچنین مبارزه با جریانهای انحرافی تاسیس گروه «معنویت اسلامی» می تواندگامی در جهت تحقق این مهم باشد. همچنین با نظر به اینکه پروژه های مرتبط با بحث معنویت در حال حاضر ذیل گروه‌هایی نه چندان مرتبط گنجانده شده است تاسیس گروه مستقل معنویت اهمیتی مضاعف می‌یابد. علاوه بر اینها توجه به موقع به بحث معنویت و ورود جدی به این بحث قبل از استقرار رویکردهای سکولار می‌تواند ابتکار عمل را در عرصه مفهوم‌سازی، طراحی رویکرد و شکل‌دهی به ادبیات پژوهشی در دست مراکز پژوهشی مرتبط با حوزه علمیه قرار دهد.

رسالت

استنباط، تدوین و گسترش معنویت اسلامی به عنوان یک دانش کاربردی و تمدن ساز و نقد معنویت‌های غیر دینی

اهداف

  1. استخراج و تبيين نظام‌مند چارچوب‌هاي نظري و آموزه‌هاي معنویت اسلامي از منابع اصيل ديني و اثبات و تشريح روشمندي آن و ترسیم مرزهای آن با معنویت‌های غیراسلامی
  2. تبيين عقلانيت اركان و مؤلفه‌هاي نظام معنویت اسلامي و دفاع عقلانى از آموزه‏هاى آن و پاسخ‏گويى به شبهات اين حوزه.
  3. توانمندسازي مكتب معنویت اسلامي از رهگذر پيرايش، بازنگري و بازسازي ميراث، انديشه و مواجيد عرفاني و غني‌سازي آن با تكيه بر سرماية وحي، عقل، شهود و رو‌ش‌های تجربی.
  4. معرفی و تحلیلی رویکردها و زمینه‌های جدید پژوهشی در عرصه مطالعات معنویت
  5. اثبات كارآمدى و برترى مكتب معنوی اسلام نسبت به ساير مسالك معنوی.
  6. شناسایی و نقد فرهنگ معنویت گرایی بدون مذهب و همچنین جریانهای انحرافی معنویت
  7. توسعه سواد معنوی در جامعه از طریق طراحی برنامه های آموزش عمومی و بسته های مورد نیاز مبلغان و معرفی کامل و مؤثر الگوهای معنوی
  8. ايضاح و ابلاغ معنویت شريعت‌محور، عقل‌مدار، ‌متعادل، جامعه‌گرا، تمدن‌ساز و عدالت‌گستر به ذهن و ضمير انسان معاصر و نقل و نقد انديشه و آيين‌هاي سلوكي با توجه به آسيب‌هاي پيدا و پنهان تاريخي و عصري.
  9. کاربردی‌سازی معنویت اسلامی در عرصه های مختلف فردی، اجتماعی و سازمانی (معنویت و سلامت، معنویت در سازمان، بهداشت معنوی، درمانگری معنوی، معنویت و اعتیاد، معنویت و خانواده و...)

برنامه‌ها

  1. تدوين برنامة راهبردي گروه
  2. تدوين، اجرا و نظارت بر حسن اجراى طرح‏هاى پژوهشى
  3. بازخوانى توصيفي و بازنگري انتقادي سنت عرفان اسلامى با تأكيد بر مطالعة موردي آثار نمايندگان برجستة اين حوزه
  4. نقد و بررسي مستمر توليدات جديد انديشه‌هاي معنویت معاصر در قالب‌هاي متنوع كتاب، مقاله، سخنراني‌هاي علمي، دوره‌ها و متون آموزشي و سايت‌هاي علمي.
  5. تهية اطلس بزرگ دانش و دانش‌وران معنویت و تأسيس بانك جامع اطلاعات معنویت
  6. ترجمةهدايت شدة آثار برجستة معنویت اديان بزرگ و آيين‌ها و جريانهاي بشرى، ترجمه آثار انتقادی پژوهشگران غربی در زمینه چالشهای معنویت جدید و همچنین انتقال تجارب متألهان مسیحی در مبارزه با معنویت گرایی بدون مذهب
  7. فعال كردن حلقه‌هاي پرسمان معنویت جهت طرح و نقد ايده‌هاي نو و ديدگاه‌هاي  جديد در قالب نشست‌هاي تخصصي درون‌گروهي توأم با انضباط اجرايي به منظور ثبت و تشكيل پرونده‌هاي علمي ـ پژوهشي.                         
  8. برگزاري هم‌انديشي‌هاي تخصصي معنویت با هدف جريان‌شناسي، مسأله‌شناسي، شبهه‌شناسي و آسيب‌شناسي و نيز شناسايي و جذب و حمايت از پژوهشگران جوان و جلب مشاركت نخبگان علمي.  
  9. شناسايى، جذب، سازمان‏دهى، حمايت، هدايت و نظارت بر منابع انسانى حوزة مطالعات معنویت اسلامى.
  10. فراهم آوردن زمينة رشد و ارتقاي توانايى پژوهشگران وابسته و پيوستة گروه از طريق تشكيل كارگاه‏هاو كلاس‏هاى آموزشى ـ پژوهشى و حمايت‏هاى لازم علمى.
  11. تهيه و تدوين كتب آموزشي و كمك آموزشي براي كلية مراكز تحصيل عالي حوزوي و دانشگاهي.
  12. آسيب‏شناسى مداوم فرهنگ عمومي معنویت گرایی از طريق اجراى طرح‏هاى پيمايشى.
  13. ارائة مشاوره‌هاي علمي به كلية پژوهشگران حوزة مطالعات معنویت بويژه حمايت از پايان‌نامه‌ها و جهت‌دهي توأم با خدمات‌رساني به آنها.
  14. تحليل انتقادي فرآورده‌هاي فرهنگي با مضامين معنویت گرایی اعم از شرح‌حال‌نگاري‌ها، داستان‌ها، اشعار، وبلاگ‌ها، نرم‌افزارها و برنامه‌هاي هنري مراكز و نهادهاي فرهنگي و رسانه‌هاي عمومي در راستاي سامان‌بخشي به حوزة نشر و اطلاع‌رساني معنویت.
  15. انتشار نشريه‌اي تخصصي در حوزة معنویت اسلامي.
  16. تشكيل مركز پاسخگويي كتبي و تلفني به پرسش‌ها و شبهات معنویت گرایی.
  17. همكاري مؤثر با واحدهاي اطلاع‌رساني سازمان در عرصة معنویت‌پژوهي و رخدادهاي فرهنگي و اجتماعي معنویت گرایی.    
  18. برقرارى ارتباط فعال و سازنده با ساير واحدهاى زيرمجموعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى با هدف دست‌يابي به هماهنگى و استفاده از ظرفيت‌هاي علمي و تجارب پژوهشي و اجراي طرح‏هاى مشترك.
  19. همكارى با دستگاه‌های اجرایی، سازمان‏هاي فرهنگي و اجتماعي نظام و NGOهاي مردمي به عنوان سرشاخه‌هاي متنوع نيازسنجي و موضوع شناسي معنویت و نيز نشر فرآورده‌هاي فكري گروه در راستاي تعامل منطقي و واقع‌بينانه با جامعة مخاطبينو ارتقاء سطح سواد و مهارتهای معنوی در گروه‌ها و سازمان‌ها.
  20. ایجاد فرصتهای مطالعاتی بین المللی برای آشنایی متقابل اندیشمندان جهانی با معنویت اسلامی و همچنین آشنایی پژوهشگران گروه با جریان های رایج معنویت گرایی و معنویت پژوهی در جهان.
بيشتر
 
logo-samandehi
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما